nedeľa 29. mája 2011

Balzam po holení

Balzam v kelímku
Môj miláčik má veľmi citlivú pleť, hneď sa mu vysuší, no a navyše nosí briadku a fúzy, ktoré si upravuje. Balzam po holení preto musí byť jednak hydratačný a zároveň ošetrujúci drobné poranenia, a jednak musí mať konzistenciu, ktorá dobre prenikne na kožu pod fúzami. Klasicky, presne taký recept na balzam nikde nenájdete za použitia ingrediencií čo mám doma, takže som musela improvizovať.

Ohľadom konzistencie mi veľmi pomohla stránka technickej špecifikácie Olivem1000, ktorá má úplne perfektným spôsobom vysvetlené pomery a aké konzistencie z toho dostaneme.



Vybrala som si konzistenciu

  • 5% Olivem 1000 (dá sa kúpiť na www.murumuru.sk)
  • 30% Oleje
  • 64.4% Vodná fáza
  • 0.6% Konzervant
Ktorá je popísaná ako hladký krém, ktorý sa topí pri dotyku s kožou, jemný na dotyk, nemastný a veľmi ľahko prenikajúci do kože. 

Výber olejov, vodných roztokov a esenciálnych olejov som prispôsobila využitiu - balzam po holení a recept je nasledovný:

Zloženie
  • Olejová fáza:
    •   5%    Olivem 1000
    • 18%    Jojobového oleja
    •   7%    Ricínového oleja (vynikajúce hydratačné vlastnosti)
    •   5%    Nechtíkového oleja (urýchľuje hojenie drobných poranení)
  • Vodná fáza:
    • 44.4% Ružová voda (protizápalové vlastnosti, upokojujúca, tonikum)
    • 20%    Aloe vera
    •   0.6% Extrakt z grapefruitových jadierok
  • Esenciálne oleje (na 100g zmesi) - samozrejme, môžete obmeniť ako chcete, alebo nedať žiadne - ružová voda tak silne a prenikavo vonia, že ani po pridaní týchto esenciálnych olejov som necítila žiadnu zmenu:
    • Cédrové drevo - 6 kvapiek
    • Ylang-ylang - 10 kvapiek
    • Klinček - 3 kvapky
    • Santalové drevo - 3 kvapky
Nástroje
  • Dve malé sklenené misky (á 200 ml)
  • Digitálna váha
  • Malý hrnček s rúčkou na zovretie vody - slúži ako základ vodného kúpeľa
  • Pracovné rukavice (kvôli hygiene)
  • Malý ponorný mixér (ako na kapučíno), prípadne trpezlivosť miešať ručne (tú ja nemám)
  • Ak pracujete so 100g hmoty, pripravte si kelímky na zhruba 200 ml balzamu.

Postup:

1. Najprv som si pripravila nástroje a kelímky a všetko som vydenzifikovala (chlórovými tabletami)
2. Pripravila som váhu, natiahla som si rukavice
3. Potom som do malej sklenenej misky navážila postupne všetky časti olejovej fázy ...
Váženie olejovej fázy

... a postavila na hrnček s vriacou vodou a zahrievala až do rozpustenia a potom až kým zmes nedosiahla 71°C (na zmiešavanie dvoch fáz sa vyžaduje teplota 70°C u obidvoch)

Zohrievanie olejovej fázy

4. V druhej malej sklenenej miske navážila aloe vera a ružovú vodu spolu s extraktom z grep. jadierok a potom vo vodnom kúpeli priviedla na teplotu 71°C. 
Zohrievanie vodnej fázy
 
... medzitým mi ale vychladli oleje, tak som ich znovu zahrievala. 

5. Nakoniec pri teplotách 62°C (vodná fáza) a 65°C (olejová fáza) som do olejovej fázy naliala vodnú za miešania mixérom. 
Miešanie olejovej a vodnej fázy.


6. Misku so zmesou som po chvíli  dala chladiť do vody a miešala až kým nezhustla a nevychladla.
Finálna konzistencia balzamu
 
7. Nakoniec som pridala esenciálne oleje a nadávkovala do pripravených kelímkov.



Konzistencia balzamu

Komentár k balzamu po niekoľkých týždňoch používania

Konzistencia: Krém bol uchovávaný v chladničke, a asi po týždni sa v ňom začali tvoriť vzduchové bublinky. Prečítala som si, že to môže byť nekompatibilitou konzervantu (extrakt z grepfruitových jadierok) s emulgátorom, ale neviem nič určité. Takisto som si všimla, že pôsobením tepla sa produkcia bubliniek zväčšuje (jeden kelímok s nami cestoval do zahraničia na dovolenku). Ten, čo ostal v chladničke zostal na svojom pôvodnom veľmi miernom bublinkovaní.

Po premiešaní krému bublinky vyprchali a už sa neobjavili!

Účinnosť: Krém je naozaj výborný, neviem, ktorá zo zložiek je najúčinnejšia, v každom prípade prípadné drobné poranenia po holení sa hoja skoro okamžite.

5 komentárov:

  1. evik, suuuuuper blog!! Uz som priatela psychicky pripravila na to, ze mu vyrobim balsam po holeni :D
    Prosim ta, kde mozno kupit emulgator olivem 1000?

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ahoj Čabra!

    Vďaka, emulgátor Olivem 1000 sa na Slovensku zatiaľ kúpiť nedá, ja si ho objednávam zo stránok

    www.aroma-zone.com, to je francúzsky obchod, ale posielajú aj do zahraničia

    Inak budem teraz skúšať verziu s tohoto receptu s vlastnými doma vyrobenými emulgátormi, takže ak to vyjde, určite to zverejním.

    Maj sa pekne,

    Evik

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Update - Olivem 1000 sa už dá kúpiť na www.murumuru.sk.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. ahoj Evik,prosím Ťa,čo mám rozumieť pod pojmom Aloe vera? Šťavu z rastliny,džús,koncentrát.....?
    ďakujem,Gina

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Ahoj Gina, ja používam Aloe vera juice - šťavu, čo sa predáva na výživu (pozor, nie ten nápoj s cukrom). Je tekutý. Asi sa dá použiť gél zmiešaný s vodou.

    OdpovedaťOdstrániť