nedeľa 29. apríla 2012

Bomby do kúpeľa

Poznáte bomby do kúpeľa? Myslím, že sa volajú aj šumivky.
Je to skvelý spôsob ako spríjemniť svoj pobyt vo vani, dodať vode vôňu a vyživujúce vlastnosti olejov. Tiež je to skvelá zábavka pre deti, ktorá ich zaručene dostane do vane :)
A dobrá správa je, že sa veľmi jednoducho dajú vyrobiť!

Na internete je hromada návodov na výrobu, a ja tiež pridávam svoju skúsenosť.

Dôležité je vedieť, že zložky kúpite v ktorýchkoľvek potravinách a pomerne lacno.

Nutné zložky sú:

Sóda bikarbóna










Kyselina citrónová










Olej a/alebo voda


Sóda bikarbóna a kyselina citrónová v prítomnosti vody reagujú za vzniku oxidu uhličitého, ktorý pláva na vodný povrch, tvoriac tak úžasné bublinkové predstavenie.
Olej a/alebo voda slúžia hlavne na spojenie týchto dvoch sypkých zložiek - teda, v prípade, že chceme vytvoriť bombu v nejakom tvare a neskladovať ju len v podobe prášku.

Olej poskytuje bombe pokožku vyživujúce vlastnosti. Nevýhoda oleja je, že po ňom môže ostať trochu mastná vaňa, ale nič hrozné, akurát sa Vám môže trochu šmýkať, ale to je prípad akéhokoľvek prípravku s olejom použitého vo vani. Takisto, menej mastné oleje tento efekt takmer nezanechávajú. Veľmi vhodný je olej pre bomby do kúpeľa je sulfonovaný ricínový olej - ktorý je rozpustný vo vode.

Voda slúži výlučne na spojenie. Nevýhoda je, že akonáhle ju pridáte do sypkej zmesi sódy a kyseliny citrónovej, začne prebiehať rekacia a všetko šumieť. Voda sa často pridáva sprejom a hlavne veľmi malé množstvo, len toľko, aby sa hmota spojila.

Všeobecne platí, čím viac máte oleja, tým menej vody potrebujete. Dá sa to aj aj bez vody (nižšie sú dve videá s výsledkom).

Potom je to už len otázka vašich preferencií - chcete len zábavnú šumivku (len voda, hydrolát), alebo pokožku výživujúcu šumivku (pridáte oleje).

Takisto - ak máte farbivo v tekutej forme (často používam potravinárske), tak už vodu možno nebudete vôbec potrebovať. Z mojej skúsenosti môžem povedať, že vodu netreba vôbec striekať - práve naopak, podľa receptu som pridávala vždy do bomby maličké množstvo, ale naraz. Je to výhodné hlavne ak máte tekuté farbivo - bolo by zložité také malé množstvo rozprašovať.

Ďalšie zložky, ktoré môžete pridať:

Škrob (kukuričný, zemiakový) - používa sa na odstránenie prebytočnej vlhkosti - čím viac ho pridáte, tým bude šumivka pomalšie peniť (viď test nižšie). Takisto je to dobré pojivo, ako ukážem nižšie, vďaka nemu je potrebné menšie množstvo vody či oleja. Voda je po ňom takisto zamatová na dotyk.

Farbivo - sypké alebo tekuté potravinárske - v tom prípade už nepridávajte vodu

Vôňu - umelú alebo esenciálne oleje


Ovocie podľa voľby, ale nie také, ktoré obsahuje veľa vody ako napríklad citrusy. Radšej avokádo, banán, jahody

Všetky ostatné formy práškov - mliečny, jogurtový, jemne mletý íl (zelený, ...) - namiesto časti kukuričného škrobu

Sušené kvety


Postup
1) Zmiešajte sypké zložky, pridajte oleje, ovocie, farbu, poriadne premiešajte, a vždy testujte stisnutím hmoty v dlani jej tvárnosť. Keď hmota drží tvar, môžete vytvárať bomby - ak je potrebné, pridajte viac oleja alebo nastriekajte vodu. Nakoniec primiešajte vôňu a prípadne suché kvety.
2) Hmotu natlačte do foriem - uprednostňujte pevné formy, do ktorých sa dá dobre tlačiť - silikónové sa budú prehýbať.
3) Vyklopte hneď a nechajte vyschnúť - bomba tak stvrdne. Môžete proces urýchliť tým, že bombu dáte do teplovzdušnej rúry na 50°C na cca 20-30 minút.
Vlastná skúsenosť - jedna bomba takto vyrobená (v budúcom príspevku) mi po takomto "upečení" spadla na zem z výšky kuchynského dresu - a nerozbila sa!!!


TEST ŠUMIVIEK:
Testovala som dva základné recepty, ktoré kolujú po internete a v rôznych návodoch, základný rozdiel je v prítomnosti kukuričného škrobu. Takisto, v tomto recepte nepridávam vôbec vodu:

1) Šumivka bez kukuričného škrobu - 2 diely sódy bikarbóny, 1 diel kyseliny citrónovej, 5%-10% oleja, bez vody
50g sódy bikarbóny
25g kyseliny citrónovej
12g oleja - začala som so 4g oleja, ale musela som zvýšiť na 12g, aby sa hmota dala bez vody tvarovať

2) Šumivka s kukuričným škrobom - ako 1), plus 1 diel kukuričného škrobu
50g sódy bikarbóny
25g kyseliny citrónovej
25g kukuričného škrobu
5g oleja
Hmota sa dala tvarovať vďaka kukuričnému škrobu, ktorý poslúžil ako spájadlo. Ostala som na pôvodnej hodnote oleja, nemusela som pridávať. Samozrejme, hmoty je o hmotnostnú štvrtinu viac, takže namiesto jednej bomby mi vyšlo cca 1 a 1/4.

Obe bomby som bez problémov vyklopila z foriem krátko po tom, ako som ich tam natlačila. Potom som ich dala do rúry, mód teplovzdušná rúra, 50°C, 20 minút.












Pre test penivosti som vyrobila bomby zhruba rovnakej veľkosti




-

Zhodnotenie:
Bomba bez kukuričného škrobu šumí veľkými bublinami, a podstatne rýchlejšie (cca 30 sekúnd), nevytvára mliečnu vodu a podstatne šumí ešte po rozpadnutí

Bomba s kukuričným škrobom šumí menšími bublinami, pomalšie (cca 50 sekúnd), vytvára mliečnu vodu a po rozpadnutí šumí hlavne po premiešaní. Takisto získame cca 1,25 krát viac hmoty a nie je potrebné veľké množstvo oleja.



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ak Vás nudí nakupovať 50-100g balenia z potravín, skúste sa obrátiť sem:

http://www.pgchem.sk/sk/ponuka/85/kyselina-citronova-e330-1kg

Recepty

Bomba do kúpeľa s avokádom a olivovým olejom
Kleopatrin kúpeľ s a bomba do kúpeľa malým prekvapením
Medová včielka - bomba do kúpeľa ako od LUSH


11 komentárov:

  1. Dobry den,
    vyroba sumivek me zaujala a jelikoz jsem mela vse potrebne po ruce, sumivky jsem si vyrobila. Bohuzel po vlozeni do trouby na 25 min. se skoro roztekly, misto polokouli z toho byly placky. Tak jsem zkusila nechat dalsi sumivku na vzduchu do druheho dne a bohuzel ten samy vysledek. Muzete mi poradit, cim by to mohlo byt? Moc oleje? Delala jsem podle receptu bez skrobu. Diky moc za radu.
    Sarka

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Dobrý deň, Šárka, mohlo to byť nedostatočným premiešaním, príliš veľa olejom alebo aj vysokou teplotou. Aký recept ste použili konkrétne a na koľko stupňov ste zohrievali? Miešali ste ručne, alebo šľahačom?

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Diky za super rychlou odpoved. Delala jsem podle Vaseho prvniho receptu, michala rucne, parkrat promackala a kdyz to drzelo pohromade, tak natlacila do formy a vyklepla. Slo to dobre ven, pak jsem to dala do trouby na 50 st a 25 min.
    Sarka
    P.S. super stranky! Hodne inspirujici.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. dobry vecer, chcem sa podakovat za jednuchy recept! ... vcera som skusala s kokosovým olejom a su skveléé krásne mi stvrdli v priebehu 24 hodin, dokonca mi jedno srdiecko spadlo na zem z kuchynskej linky a nerozbilo sa. Velmi sa tesim a pripravujem male prekvapenia pre rodinu na vianoce :) Dakujem a davam follow!
    mozete kuk na moj blokhttp://majkatok.blogspot.sk/

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Ahoj Evik, pred par dnami som spravila bombu do kupela podla tohto navodu (so skrobom a s pouzitim kokosoveho oleja, susenie v rure) a som UZASNUTA, aka je skvela! Krasne dlho sumi, na vode vo vani sa vytvori jemny olejovy film... Celkom urcite budem experimentovat dalej ;) Dakujem za Tvoj cas, ze sem davas take skvele postupy.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Dobrý večer, chcem sa opýtať, čo robím zle pri šumivkách. Robila som ich presne podľa Vášho receptu, dávam ich do guľovej formičky,ale strašne zle sa mi spájajú a vyklápajú, vždy sa rozpadnú. Neviete prečo?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mne sa tiež rozpadávali keď som ich hmeď vyklopila, preto som ich dala zapiecť do rúry ešte vo formičkách (použila som formy na mini muffiny) a po upečení krásne držali.

      Odstrániť
  7. Dobrý deň, chcela by som sa opýtať kedže sú esenciálne oleje (ja používam Doterra) prchavé, nevyprchajú keď nechnechám hotové bomby uložené v látkovom vrecku? Ďakujem za odpoveď.

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Dobrý deň, chcela by som sa opýtať aká je štandardná trvanlivosť šumivých bômb a ako je najlepšie ich skladovať? Ďakujem za odpoveď a prajem pekný deň.

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Dobrý deň, chcela by som sa opýtať akú majú štandardnú trvanlivosť šumivé bomby a ako je najlepšie ich skladovať. Ďakujem za odpoveď a želám pekný deň.

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Dobry den, chcem sa poradit co robim zle. Robila som sumivky podla vasho navodu (bez skrobu), vyklopili sa, susili sa, stvrdli ale na 4 den sa zacali drolit a rozpadat 😔 moze to byt tym ze bolo v izbe chladnejsie? Teraz susim na teplom mieste zatial 1 den ale este nie su tvrde 😔

    OdpovedaťOdstrániť