sobota 25. augusta 2012

Mydlo z Cery s vôňou japonskej slivky

Typ mydla: pevné
Forma: plastová na kvety, v ktorej ich poslali mamine zo zásielkového obchodu.

 
Doma na prázdninách u našich som ako vždy robila mydlo. Tentokrát som vyskúšala mydlo s Cerou. Priniesla som si kokosový olej, olivový som kúpila na mieste, takisto ako Ceru (tuk na pečenie). 
Predpokladám, že Cera je palmový tuk, alebo niečo podobné. Dôležité je, že sa jedná o tuk 100%.
Do SoapCalcu som ho zadala ako Vegetable Shortening.  

Od Ivana som si doniesla niektoré z vôní, ktoré ponúka, a takisto bielu farbu pre studený proces a macerát koreňa alkanetu v avokádovom oleji. Z vôní som do mydla vyskúšala Japanese plum (japonská slivka) a spojila som to so Strawberry smoothie (jahodový smoothie).

Tiež Vám ukážem, ako sa dá tvoriť bez teplomeru, bez ponorného mixéru a s formou "co dům dal" :)


Koreň alkanetu - Jedná sa o koreň rastliny Alkanna tinctoria, ktorý sa používa ako prírodné farbivo. V studenom procese farbí do nežnej fialovej - lila.  

Biele farbivo pre studený proces je vlastne oxid titaničitý - titánová biela. Používa sa v studenom procese veľmi často ako prírodné biele farbivo, spolu s oxidom zinočnatým. Výhoda tohoto farbiva je, že je v tekutej forme, takže sa nemusí dopredu rozmiešavať a nedochádza k nadýchaniu prášku.

Japonská slivka vonia ako - slivka. Ale tak jemne. Niektorým ľuďom to vonia viac kvetinovo, podľa mňa je to jasná vôňa slivkového koláča, akurát trošku smotanovejšia. Celkovo je to skvelá vôňa, zatiaľ som nenarazila na nikoho, komu by sa nepáčila. 

Jahodový smoothie zas vonia ako jahodový pohár s vanilkovou zmrzlinou. Veľmi prekvapivo vôbec nie umelo. 

Mala som len 10 ml z každej vône, a v odporúčaniach sa píše 30ml na kilo olejov, takže som musela skombinovať dva oleje - obzvlášť preto, lebo som robila recept z 1810g olejov. Takže teoreticky to chcelo cca 50ml olejov. Tieto dva sa mi zdali najviac kompatibilné a musím povedať, že mi to vyšlo!
Výsledok? 20 ml ÚPLNE stačí na toto množstvo, takže ja by som odporučila 10 ml na kilo
Mydlo rozvoniava na diaľku, dokonca sa mi to zdalo až príliš. A vonia krásne. Je to fakt dobrá kombinácia!

Rozhodla som sa pre trochu swirlovania, aj keď som nevedela celkom, čo spravia vonné oleje so stopou.

V TESCU v regále takého toho lacného všeličoho som našla prázdne umelohmotné fľaše na majonézu  a na kečup za 1 Euro myslím. Skvelá kúpa - ako stvorené na vytváranie jemných vzorov!!! Dlho som o nich snívala, takže to bola jasná kúpa.



Voila recept:

500g Cery stuženého tuku
400g Kokosového oleja
910g Olivového oleja pomace

688g Destilovanej vody
246g NaOH (8%)

V stope

10ml (11g) Japanese plum
10ml (11g) Strawberry smoothie [hádam čoskoro na www.murumuru.sk]
15g koreňa alkanetu v avokádovom oleji - do cca 330g mydla
10ml bielej farby pre studený proces  - do cca 350g mydla
  Dôležité - doma som nemala ponorný mixér, ani teplomer, ani poriadnu formu - nechcelo sa mi pripravovať krabicu od topánok s papierom na pečenie, a tak som použila formu, v ktorej z akéhosi zásiekového kvetinového katalógu mamine poslali kvety.

Bola to zaujímavá skúsenosť. Prečo?....

1) Teplotu som NaOH aj olejov som odhadla od oka, priložením ruky na nádobu s roztokom. Nádobu som chladila vo výlevke v studenej vode. Ceru a kokosový olej som roztopila a vliala do olivového oleja. 
2) Keď som zmiešala roztok NaOH s olejami, miešala som len ručne. Keď to vyzeralo, že by to už mohla byť aspoň veľmi jemná stopa (emulzia), vliala som tam pripravené vône. Bála som sa totiž, že by mohli stopu urýchliť. Vznikla z toho dosť tekutá kaša s konzistenciu jablkovej presnidávky. Pre pochopenie prikladám fotky:



3) Miešala som ako divá, ale veľmi som tomu nepomohla. S mixérom by som asi takéto niečo vôbec nemusela riešiť.
4) Časť mydlovej kaše som oddelila do fľaše od kečupu a pridala tam biele farbivo. Nakoniec padla celá fľaštička, zdalo sa mi, že to nie je celkom biele. Pravda je aj taká, že olivový olej sfarbuje riadne dožlta a navyše voné oleje takisto spôsobili stmavnutie.
5) Ďalšiu časť som oddelila do fľaše od majonézy a pridala tam koreň alkanetu 15g.
6) Obe fľaše som poriadne pretrepala. Mydlo pomerne rýchlo hustlo, ale stále sa s ním dalo operovať.
7) Základ som vyliala do formy a skúsila "páví" swirl (peacock swirl):


A ešte mi ostalo aj na naplnenie formy z medvedíkového nanuku, čo som robila jednoducho navrstvením bielej a alkanetovej vrstvy (ja viem, biela tu nevyzerá moc biela...)

8) Najlepšia časť toho všetkého? Tá plastová forma na posielanie kvetináčov je úplne nepriľnavá. Mydlo z nej vypadlo úplne samo... Dokonca tak rýchlo, že som si musela dávať pozor, keď som formu obracala, aby mi nevypadlo na zem. Tri mydlá vľavo vo forme kvetináčov som jednoducho vybrala ako keby sa nechumelilo ešte keď bola forma obrátená normálne. Fakt by som chcela vedieť, čo je to za plast...

A výsledok? Príjemné, krásne slivkovo voňajúce mydlo, trochu mäkkšie, zanecháva hebký pocit, a vôňu na rukách.

Čo sa farby týka - myslím, že nie je dobré snažiť sa o bielu v prítomnosti týchto vonných olejov, alebo teda ak áno, tak vložiť mydlo do chladničky. Mydlo mi prešlo gélom cobydup a podstatne tým stmavlo. Alkanetový koreň nakoniec zostal farbou len v mackovi, mydlo tam bolo vo väčšej koncentrácii.  Vo veľkom mydle sa akosi vytratila. Len biela je trochu menej tmavá smotanová.

Takže s farbami to skúsim nabudúce v inom recepte :)

4 komentáre:

  1. krasne mydielka, ako dlho si to prosim miesala?
    paci sa mi pouzitie cery, ja sa chystam obetovat maslo...dake rady, tipy ? a ten alkanet...zatial som len raz pouzila prasok z korena do levanduloveho mydla, zatial je pekne fialkove...uvidime kolko mu to vydrzi! Dasha

    OdpovedaťOdstrániť
  2. ahoj evi, chcela som sa opytat na tu ceru v soapcalc.. ziaden vegetable shortening som tam nenasla. ale je tam crisco / old alebo new with palm...tak to dam ako ten s palmovym olejom? diiik

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Humm, vieš, že už neviem? Daj tam asi ten s palm. Skús zadať oleje z receptu a vyber tú možnosŤ, ktorá Ti vypočíta množstvo NaOH, ktoré mám v recepte.

    OdpovedaťOdstrániť